22 stycznia 2010 (piątek)
Kult - Białystok
Kult – polski zespół muzyczny, grający głównie rock alternatywny, założony w 1982 roku, przez Kazika Staszewskiego i Piotra Wieteskę w Warszawie, na bazie zespołu Novelty Poland. Muzyka Kultu ma swoje korzenie w punku i nowej fali, ale posiada też elementy rocka psychodelicznego, a nawet jazzu. Od początków istnienia grupa wyróżnia się charakterystycznym, rozpoznawalnym brzmieniem klawiszy i instrumentów dętych, a także głosem i często prowokacyjnymi tekstami wokalisty Kazika Staszewskiego.
początek: 22 stycznia 2010, 19:14
koniec: 22 stycznia 2010, 23:14
miejsce: Ul. Zwierzyniecka 10
Kult zasłynął atmosferą tworzoną na koncertach oraz niekonwencjonalnym
przesłaniem piosenek. W latach 80. duży wpływ na ich teksty miało
zainteresowanie Staszewskiego i pozostałych członków zespołu Biblią
(jeden z członków zespołu – Piotr Wieteska – był Świadkiem Jehowy).
Utwory Kultu uderzały w „system” rozumiany jako konglomerat
socjalistycznego aparatu państwowego, Kościoła katolickiego i
narodowych tradycji. W latach 90. Kult równie ostro rozprawiał się z
nowym „systemem” opartym według niego na władzy pseudodemokratów,
klerykałów i wielkich korporacji finansowych.
W lipcu 1982 odbył się pierwszy koncert grupy w klubie Remont.
Koncert zespołu Kult podczas festiwalu FAMA, Świnoujście 22 lipca 2006.
We wrześniu 1986 roku Kult nagrywa swoją pierwszą płytę, nazwaną po
prostu Kult. Znalazły się na niej dobrze znane punkowej publiczności
kawałki, jak Krew Boga, O Ani czy Wspaniała nowina. Dobór piosenek w
dużym stopniu zależał od aparatu cenzury, który nie dopuszczał do
publikacji wielu piosenek grupy.
W październiku 1987 roku nakładem klubu płytowego razem ukazuje się
album Posłuchaj to do ciebie, na którym pojawiła się m.in. piosenka
Wódka, opublikowana jako Na całym świecie źle się dzieje, koledzy.
Album wyróżniał się lepszym brzmieniem od debiutanckiej płyty zespołu.
Rok później (w grudniu 1988 roku) pojawia się nowa płyta zatytułowana
Spokojnie, z której pochodzi chyba największy, obok Polski przebój
zespołu – Arahja. Niektórzy po latach uznają ten krążek jako najlepszy
w historii grupy Kult.
W roku 1989 zespół wydaje aż dwa albumy. Pierwszy z nich to Kaseta,
przez wielu fanów kojarzona z utworem Po co wolność. Został on nagrany
po kolejnych zmianach składu, w zespole występował wtedy m. in. Rafał
Kwaśniewski, który był również jednym z kompozytorów Kasety. Drugim
wydawnictwem, który trafił do sklepów w tym roku było Tan – jedyna
płyta koncertowa zespołu, na której znalazły się również niepublikowane
dotąd utwory. Jest to rejestracja dwóch pożegnalnych koncertów z
sierpnia 1988 roku, po których zespół postanowił zawiesić swoją
działalność na trzy miesiące.
W 1990 Kult wydaje znamiennie zatytułowaną płytę, 45-89. Tytułowa
piosenka opisywała minioną epokę socjalizmu za pomocą fragmentów
autentycznych przemówień partyjnych dygnitarzy, nałożonych na podkład
muzyczny. Wiele osób kojarzy również tę płytę z kolejnym jej mocnym
punktem – piosenką Totalna militaryzacja z pacyfistycznym przesłaniem.
1991 to rok wydania Your Eyes, siódmego albumu Kultu. Najbardziej
rozpoznawalne piosenki z tego krążka to Parada Wspomnień o stanie
wojennym i antyklerykalna Zgroza. Oba te utwory do dziś stanowią stały
punkt programu koncertów grupy.
Koncert zespołu Kult podczas festiwalu FAMA, Świnoujście 22 lipca 2006.
W 1993 zespół zaistniał już w nowym, zmodyfikowanym składzie, w którym
znaleźli się Kazik Staszewski, Janusz Grudziński, Ireneusz Wereński,
Piotr Morawiec, Krzysztof Banasik i nowy perkusista Andrzej Szymańczak.
Przetrwał on do 1998.
W tymże roku KULT decyduje się na stworzenie płyty, na której znajdą
się jedynie piosenki Stanisława Staszewskiego, ojca Kazika
Staszewskiego. Płyta była bardzo dobrze przyjęta przez fanów, a jej
tytuł brzmiał po prostu Tata Kazika. Album był promowany w stacjach
radiowych utworem Baranek.
Płytę Muj wydafca (błędna pisownia zamierzona) wydano w 1994. Została
ona okrzyknięta jedną z lepszych płyt zespołu Kult. Na płycie znalazł
się m. in. cover zespołu Omega, Dziewczyna o perłowych włosach, jak i
cover Iggy’ego Popa, Pasażer. Dobrze znane przez wielbicieli zespołu są
piosenki Ręce do góry, czy balladowe Lewe lewe loff. Na krążku jest też
nowa wersja Piosenki Młodych Wioślarzy.
W 1996 Kult postanawia, że wyda drugą część materiału z piosenkami
Stanisława Staszewskiego, Tata 2. Na krążku, który został utrzymany w
brzmieniu podobnym jak Tata Kazika, znalazły się również śpiewane
wersje wierszy Gałczyńskiego, które niegdyś wykonywał właśnie Stanisław
Staszewski.
W 1998 w sklepach pojawia się Ostateczny krach systemu korporacji. Na
albumie po raz pierwszy pojawia się nowy członek zespołu – trębacz
Janusz Zdunek. Na płycie znalazło się kilka piosenek „radiowych”, jak
Lewy czerwcowy (aka Panie Waldku, Pan się nie boi), Gdy nie ma dzieci,
Dziewczyna bez zęba na przedzie, czy Komu bije dzwon. Ten ostatni utwór
zespół zadedykował Andrzejowi Szymańczakowi, perkusiście grupy, który
zginął przez zadławienie się gumą do żucia podczas snu. Była to
bezpośrednia przyczyna jego śmierci, pośrednią były narkotyki. Na
teledysku do tejże piosenki został uwieczniony po raz ostatni.
Kazik na koncercie Kultu w Zielonej Górze.
W 1998 nowym perkusistą po tragicznie zmarłym Andrzeju Szymańczaku został Tomasz Goehs z formacji Kazik Na Żywo.
W 1998 zespół opuścił na rok Janusz Grudziński. Zastępował go wtedy Jacek Rodziewicz, z zawodu konserwator zabytków.
W tym samym roku odbyła się pierwsza Pomarańczowa Trasa zespołu po
największych miastach Polski, która od tamtej pory niezmiennie
organizowana jest każdego roku.
W 2001 światło dzienne ujrzał Salon Recreativo, złożony z dwóch płyt
CD, a mianowicie z nowego materiału i ze starych piosenek grupy –
odświeżonych i nagranych na nowo. Promował ją singel teledysk
Brooklyńska Rada Żydów. Media obawiały się emitowania tej piosenki,
choć odnosiła się ona w tekście z życzliwością do Żydów. Klip został
zakazany (w praktyce nieemitowany) w polskim MTV.
Dopiero 5 grudnia 2005 ukazała się nowa płyta Kultu. Miała ona tytuł
Poligono Industrial. Wydana została w dwóch wersjach: zwykłej, w
promocyjnej cenie oraz w drugiej, droższej zawierającej dodatkową płytę
DVD z dziesięcioma teledyskami zespołu. Singlami z płyty były Kocham
cię, a miłością swoją, który stał się przebojem, oraz Pan Pancerny,
który poruszał tematy religijne. Album pokazał, że zapotrzebowanie na
muzykę Kultu nadal jest wielkie – płyta już w pierwszym miesiącu
sprzedaży osiągnęła status Złotej Płyty. Sami muzycy, jak później
przyznawali, nie do końca byli zadowoleni z nowego krążka.
5 lipca 2007 w Programie Trzecim Polskiego Radia odbył się jubileuszowy
koncert na 25-lecie Kultu. Koncert trwał ponad trzy godziny i w całości
był transmitowany przez Trójkę.
6 marca 2008 zespół opuścił Krzysztof „Banan” Banasik, a skład został
uzupełniony przez Wojciecha Jabłońskiego (gitara) i Jarosława Ważnego
(puzon).
W roku 2007 Kult zaczyna pracować nad nowym wydawnictwem, o roboczym
tytule Concentrazion Gigantica, jednak planowana nazwa zostaje
zmieniona na HURRA jeszcze przed premierą. Ma ono się ukazać we
wrześniu 2009 r.
4 sierpnia 2009 r, ma miejsce radiowa premiera nowego singla Kultu - „Marysia”
Skład zespołu:
* Kazimierz Staszewski – teksty, śpiew, saksofon (1982-nadal)
* Piotr Morawiec – gitara (1982; 1983-1987; 1988-1989; 1989-nadal)
* Janusz Grudziński – instrumenty klawiszowe, gitara, wiolonczela, wibrafon (1982-1987; 1989-1998; 1999-nadal)
* Ireneusz Wereński – gitara basowa (1986-nadal)
* Tomasz Goehs – perkusja (1998-nadal)
* Janusz Zdunek – trąbka (1998-nadal)
* Tomasz Glazik – saksofon tenorowy (2003-nadal)
* Wojciech Jabłoński – gitara (2008-nadal)
* Jarosław Ważny – puzon (2008-nadal)
ostatnia zmiana: 2010-01-12