Ze względu na ograniczoną ilość miejsc, uczestnictwo będzie możliwe tylko po wcześniejszej rejestracji mailowej pod adresem:
m.godlewska@galeria-arsenal.pl oraz po otrzymaniu informacji zwrotnej
Elżbieta Jabłońska o warsztatach:"W
2009 roku brałam udział w wystawie Open City w Lublinie. Szukając
inspiracji, istotnego punktu "zaczepienia", odkryłam, że jest to jedyne
miasto w Polsce, które wciąż korzysta z usług krzykacza miejskiego
inaczej klikona, ogłaszającego ludności ważne informacje. Jest nim
Władysław Grzyb posiadający głos o niezwykłej sile.
Choć w sferze publicznej prościej jest skorzystać ze sprzętu nagłaśniającego, w prywatnej przestrzeni używamy wciąż głosu.
Stąd propozycja dwudniowych warsztatów opartych na słowie/tekście i jego artykulacji.
Jak wykrzyczeć to co zazwyczaj szepczemy?
Jak pracować ze swoim głosem?
Jak się z nim zaprzyjaźnić i zaakceptować?
Kilka podstawowych technik, które pomogą świadomie kontrolować barwę, brzmienie głosu, zmiany dynamiki, ułatwią wyrażenie różnych intencji i emocji.
Dzień pierwszy - wysłowienie w obszarze
sztuki - na podstawie własnej
praktyki artystycznej Elżbieta Jabłońska.
Dzień drugi - praca z głosem - spotkanie warsztatowe z Anną Nacher"
Elżbieta Jabłońska -
ukończyła studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Swoją sztukę obdarzyła rysem autobiograficznym, Można się zastanawiać na ile ujawniła swoje
życie,
a na ile jest ono artystyczną kreacją. Życie domowe rodziny artystki
znalazło się na cyklach jej wczesnych rysunków i obrazków (właśnie
"obrazków" - przez ich niewielkie rozmiary i niezobowiązujący styl),
inspirowało także wiele działań takich jak szablony – graffiti – z
motywem sprzętów domowych, gry w dom, flippery dla kobiet, aż po zdjęcia
i znany billboard AMS "Gry domowe", na którym artystka występuje we
własnej kuchni, z własnym dzieckiem na kolanach, przebrana w kostium
Supermana.
O pełnym łagodnego poczucia humoru bądź absurdu
lawirowaniu między prywatnym a publicznym mówi w przypadku Elżbiety
Jabłońskiej wielość "wcieleń", które nakłada w swojej sztuce. A zatem
zostaje
Matką
Polką, Supermatką, a także matką gastronomiczną - gotującą i karmiącą,
przenoszącą w reklamówkach nie zakupy, a sztukę, władczynią gospodarstwa
domowego prowadzącą "Gry domowe", a także kobietą współczującą ludziom i
wykorzystującą swoje "cudowne" możliwości, żeby im pomagać poprzez
dawanie
pracy
bezrobotnym i fundowanie wczasów zapracowanym.
Wcieleniom Jabłońskiej
nie można zatem odmówić konsekwencji. Inspirowane są kulturą masową, a
także refleksją nad rolą kobiety w naszej kulturze. Zawsze pojawia się
tutaj motyw dobrowolnej opieki nad kimś, kto tej opieki potrzebuje,
niewymuszonego macierzyństwa – nie tylko wobec własnego dziecka. Można
powiedzieć, że metaforyczne macierzyństwo towarzyszy artystce zawsze i
jest spoiwem jej wielowątkowej działalności.
Wymowa tej sztuki jest
pozytywna, przyjazna ludziom. Jednocześnie zawiera w sobie gorzką ocenę
naszej rzeczywistości. Działalność Elżbiety Jabłońskiej bywa wpisywana w
nurt postfeminizmu. W odróżnieniu od sztuki krytycznej lat 90. krytyka
jest tutaj zakamuflowana i łagodniejsza. Łagodzi ją akceptujący stosunek
do zastanego świata, zainteresowanie ludźmi i podmiotowe ich
traktowanie."
www.elajablonska.com Anna Nacher -
od 1998 roku współautorka (wraz z Markiem Styczyńskim) i wokalistka
Projektu Karpaty Magiczne / Magic Carpathians Project, w ramach którego
nagrała 12 płyt, koncertowała w Stanach Zjednoczonych, Niemczech,
Szwajcarii, Włoszech, Francji, Belgii, Holandii, Szwecji i Europie
Środkowo-Wschodniej. Jej technika wokalna bywa porównywana do dokonań
Diamandy Galas, Lydii Lunch, Meredith Monk, Ivy Bittovej.
Od 1999
prowadzi autorskie warsztaty pracy z głosem „Odzyskać głos" w kraju i
zagranicą (m.in. w Niemczech, Francji, Grecji, Słowenii) – dla aktorów,
trenerów organizacji pozarządowych, muzyków, joginów, nauczycieli i
wszystkich osób zainteresowanych pracą z głosem. Okazjonalnie prowadzi
także treningi emisji głosu. Współautorka książki „Ucho Jaka. Podróże
muzyczne od Katmandu do Santa Fe" (Bezdroża 2003).
Doktor nauk
humanistycznych, pracuje na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie,
gdzie zajmuje się teorią mediów i studiami genderowymi.