Zakład Wiedzy o Kulturze Instytutu Filologii Polskiej, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego zapraszają na konferencję "Spektakle zmysłów". Konferencja odbędzie się 4-5 czerwca 2009 roku.
Zmysłowość – okazuje się, że poprzez ten aspekt
ludzkiego uczestnictwa w świecie można w sposób wnikliwy i adekwatny
definiować kulturę. Udział sensoryczności w kształtowaniu procesów
kulturowych wydaje się dziś w szczególny sposób poddany normom i
zasadom typowym dla społeczeństwa spektaklu. Dotyczy to bardzo różnych
sfer życia: tworzenia i przetwarzania przedmiotów, szeroko rozumianej
konsumpcji, kształtowania własnego ciała, praktyk życia codziennego.
Nie ulega wątpliwości, że same zmysły i ich funkcje, wpisane w różne
modele artykulacji kultury, stały się istotnym elementem
spektakularności całego jej systemu. Rozwój imperiów zapachowych i
kulinarnych, retoryka „obowiązku doznawania” (widoczna zwłaszcza w
przekazach reklamowych, w poradnikach i programach telewizyjnych typu
„make over”) powiązana z sugestią dotyczącą konieczności projektowania
ikonicznych powierzchni doznającego ciała, usieciowienie różnych
funkcji sensorycznych za pomocą terminali komputerowych i telefonów
komórkowych, projektowanie ikonicznych powierzchni ciała a w końcu
wnikanie w światy symulowane – wszystko to świadczy o zakorzenianiu
zmysłowości w spektaklach kultury.
Współczesne społeczeństwo spektaklu jest
społeczeństwem unurzanym w wielości ról i funkcji związanych ze
„zwrotem medialnym” zmysłów. Cechą charakterystyczną wszechobecnych
spektakli zmysłów jest dziś bowiem udział maszyn (widzenia, słyszenia,
dotyku, ale coraz częściej skumulowanych w jednym urządzeniu) w ich
inscenizowaniu. W takiej sytuacji nowego znaczenia nabierają miejsca
styku na przecięciu organów biologicznych i rozmaitych ich ekstensji
oraz protez. Podobnie bowiem jak cała kultura jest dziś medialnie
zapośredniczona, tak i zmysły podlegają w sposób nieuchronny owej
medializacji. Czuła na ów syndrom jest sztuka, która w wielu swoich
manifestacjach związek ciała z maszyną tematyzuje jako rodzaj testu na
granice naszej tożsamości.
Celem konferencji byłaby próba odpowiedzi na pytanie o
rolę zmysłów w procesie określanym zwykle jako spektakularyzacja
kultury, a także o możliwość spojrzenia na same spektakle kultury z
punktu widzenia zmysłowości. W tym drugim przypadku chodziłoby o
określenie możliwości sensorycznej performatywności, która zdaje się
dziś poszerzać swoje horyzonty.
Konferencja została pomyślana jako spotkanie robocze autorów tomu
zbiorowego (kulturoznawców, filozofów, antropologów kultury, estetyków,
socjologów, medioznawców).
Proponujemy Państwu następujące kręgi refleksji:
Zmysły w kreowaniu spektakularności życia codziennego
Zmysłowość spektakli cielesności i spektakli płci
Spektakle technoświata i ich sensoryczność
Media jako spektakle zmysłów
Tożsamość jako zmysłowy spektakl (odgrywanie tożsamości indywidualnych i kulturowych) Zmysłowość spektaklu konsumpcji
Rola zmysłów w zinstytucjonalizowanej spektakularności przestrzeni publicznej (polityka, reklama)
Zmysły
jako medium egzotyzacji (pojęcie prymitywizmu, pierwotności oraz ich
reprezentacja w przestrzeni sztuki oraz kultury popularnej)