Spektakle zmysłów

Dział: Białystok

Zakład Wiedzy o Kulturze Instytutu Filologii Polskiej, Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego zapraszają na konferencję "Spektakle zmysłów".

Zmysłowość – okazuje się, że poprzez ten aspekt ludzkiego uczestnictwa w świecie można w sposób wnikliwy i adekwatny definiować kulturę. Udział sensoryczności w kształtowaniu procesów kulturowych wydaje się dziś w szczególny sposób poddany normom i zasadom typowym dla społeczeństwa spektaklu. Dotyczy to bardzo różnych sfer życia: tworzenia i przetwarzania przedmiotów, szeroko rozumianej konsumpcji, kształtowania własnego ciała, praktyk życia codziennego. Nie ulega wątpliwości, że same zmysły i ich funkcje, wpisane w różne modele artykulacji kultury, stały się istotnym elementem spektakularności całego jej systemu. Rozwój imperiów zapachowych i kulinarnych, retoryka „obowiązku doznawania” (widoczna zwłaszcza w przekazach reklamowych, w poradnikach i programach telewizyjnych typu „make over”) powiązana z sugestią dotyczącą konieczności projektowania ikonicznych powierzchni doznającego ciała, usieciowienie różnych funkcji sensorycznych za pomocą terminali komputerowych i telefonów komórkowych, projektowanie ikonicznych powierzchni ciała a w końcu wnikanie w światy symulowane – wszystko to świadczy o zakorzenianiu zmysłowości w spektaklach kultury.

Współczesne społeczeństwo spektaklu jest społeczeństwem unurzanym w wielości ról i funkcji związanych ze „zwrotem medialnym” zmysłów. Cechą charakterystyczną wszechobecnych spektakli zmysłów jest dziś bowiem udział maszyn (widzenia, słyszenia, dotyku, ale coraz częściej skumulowanych w jednym urządzeniu) w ich inscenizowaniu. W takiej sytuacji nowego znaczenia nabierają miejsca styku na przecięciu organów biologicznych i rozmaitych ich ekstensji oraz protez. Podobnie bowiem jak cała kultura jest dziś medialnie zapośredniczona, tak i zmysły podlegają w sposób nieuchronny owej medializacji. Czuła na ów syndrom jest sztuka, która w wielu swoich manifestacjach związek ciała z maszyną tematyzuje jako rodzaj testu na granice naszej tożsamości.

Celem konferencji byłaby próba odpowiedzi na pytanie o rolę zmysłów w procesie określanym zwykle jako spektakularyzacja kultury, a także o możliwość spojrzenia na same spektakle kultury z punktu widzenia zmysłowości. W tym drugim przypadku chodziłoby o określenie możliwości sensorycznej performatywności, która zdaje się dziś poszerzać swoje horyzonty.
Konferencja została pomyślana jako spotkanie robocze autorów tomu zbiorowego (kulturoznawców, filozofów, antropologów kultury, estetyków, socjologów, medioznawców).
Proponujemy Państwu następujące kręgi refleksji:

  • Zmysły w kreowaniu spektakularności życia codziennego

  • Zmysłowość spektakli cielesności i spektakli płci

  • Spektakle technoświata i ich sensoryczność

  • Media jako spektakle zmysłów

  • Tożsamość jako zmysłowy spektakl (odgrywanie tożsamości indywidualnych i kulturowych) Zmysłowość spektaklu konsumpcji

  • Rola zmysłów w zinstytucjonalizowanej spektakularności przestrzeni publicznej (polityka, reklama)

  • Zmysły jako medium egzotyzacji (pojęcie prymitywizmu, pierwotności oraz ich reprezentacja w przestrzeni sztuki oraz kultury popularnej)
Organizatorzy:

dr hab. Anna Wieczorkiewicz prof. UwB
dr Monika Kostaszuk-Romanowska

Zakład Wiedzy o Kulturze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku

prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź
Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego

Źródło: Uniwersytet Białostocki

ostatnia zmiana: 2009-06-15
Komentarze
Polityka Prywatności